Haaften en het veer
Haaften en het veer
Al in het verre
verleden bestond er een veerverbinding tussen Haaften en de overzijde van de
Waal, namelijk naar Gameren. Vanuit Zaltbommel ging ooit een veerverbinding naar
Tuil.Het eigendomsrecht
van Zaltbommel op de veerverbinding tussen Gameren en Haaften dateert van voor
1700. De gemeente Zaltbommel verpachtte dit rechts steeds voor een periode van
zes jaar. De overtocht werd gemaakt in een roeiboot, waar een zeil kon worden
bijgezet. Het veer meerde aan de Garnerense zijde aan bij het haventje bij de
Kluit en aan de Haaftense zijde bij de veerstoep tegenover de kerk.
Vanaf 1879 was E. Klop,
tevens eigenaar van het café/veerhuis in Haaften, de pachter. In 1910 werd zijn
zoon Philip Klop uit Haaften de huurder tegen een jaarlijkse pacht van 160
gulden. Philip Klop verlengde de pacht vele malen tot 1940. Ene Suiker is daarna
slechts 3 jaar veerman geweest en deed kort voor de oorlog het veer en café
over aan Herman Elfring.
Voor het overzetten
moest vijf cent worden betaald; met hoog water kon dit bedrag met de helft
worden verhoogd. Bij ijsgang had de
veerman het recht om het veerloon te bepalen naar de omstandigheden. In strenge
winters moest de boot aan de kant blijven en kon de Waal te voet worden
overgestoken.
Na de Tweede Wereldoorlog nam Albert Elfring
het veer over van zijn vader. Hij verving de roeiboot door een motorboot, de
Prinses Marijke, gebouwd bij de werf van Damen in Hardinxveld en in 1947 in
gebruik genomen. Hij dreef het veer tot 1958, waarna Dirk van de Moore het veer
tot 1964 bediende.
Wim van Wijk uit
Gameren werd vervolgens veerman en hij liet een grotere motorboot bouwen, de
Prinses Christina, die in 1964 in de vaart werd genomen. De steiger aan de
Gamerense kant was inmiddels verplaatst naar binnen in het haventje. Het veer
werd druk gebruikt door kinderen uit Haaften, Hellouw en Tuil die onder meer in
Zaltbommel op school gingen. Ook bezoekers van de markt, het Gasthuis en de
tandarts maakten veelvuldig gebruik van het veer. Omgekeerd leverde de bloemist
uit Zaltbommel bloemstukken af die aan de overzijde moesten worden bezorgd.
Een heel bijzonder
gebruik van het veer vond plaats op 21 december 1965. Op die dag trouwde Kees
van Tuyl met Ine van den Heuvel, de dochter van Wouter van den Heuvel, de baas
op de steenfabriek. Gedwongen door hoog water moest hij zijn bruid met de
Prinses Christina van huis halen.
In 1970 werd het
veer opgeheven. Er werd al vrijwel geen gebruik meer van gemaakt omdat het veer
niet exploitabel meer was als gevolg van "concurrentie" van de brug
en in verband met de steeds drukker wordende scheepvaart op de rivier. De
gemeente Zaltbommel verkocht het veerrecht aan Rijkswaterstaat voor het
symbolische bedrag van een gulden.
Op zaterdag 29 augustus 2015 zorgt Riveer
uit Gorinchem voor eenmalig eerherstel van de veerverbinding vanuit Haaften. Vanwege de
herinrichting van het landschap bestaat de aanlegmogelijkheid in Gameren niet
meer. De restanten van de veerstoep in Haaften zijn ook niet meer in gebruik.
Dankzij medewerking van Rijkswaterstaat en de gemeente Zaltbommel, wordt er de
29e gevaren tussen de overnachtingshaven in Haaften en de stadhaven
in Zaltbommel.
Op initiatief van
Werkgroep Waalveer Haaften, bestaande uit Manon Ensink en Eline Schenk-Lathouwers uit
Haaften, vaart Riveer met hun nieuwste veerboot een uurdienst van 11:00 tot 20:00 uur tussen Zaltbommel en Haaften. De
Gorinchem XI zal gedurende deze tijd voetgangers en fietsers gratis overtocht
bieden.
De Gorinchem XI is ook gebouwd bij Damen
Shipyards Hardinxveld BV. De boot biedt plaats aan maximaal 100 personen. Er
zijn 60 overdekte zitplaatsen. Het is een dubbelschroef boot die een snelheid
van 40 km/h kan halen met de twee Volvo Penta motoren, met elk 498 pk.
Bijzonder is dat er ook met zeer laag toerental gemanoeuvreerd kan worden, wat
voordelen biedt bij het aanmeren.
Kijk op de Facebookpagina van
Waalveer-Haaften voor meer informatie en fotos.
Op 29 augustus kunt u met uw smartphone ook
gebruik maken van de mobiele website helmakservices.nl voor uitgebreide informatie
over Haaften en het veer.
Heeft u een mooi verhaal of fotos van het
veer? Laat het weten!